دستگاه نوبت دهی چگونه کار می کند؟

در این مقاله به بررسی چگونگی کارکرد یک دستگاه نوبت دهی یا سیستم مدیریت صف می پردازیم.براستی یک دستگاه نوبت دهی چگونه کار می کند؟

در پست قبلی در مورد مقدمه ای بر سیستم های نوبت دهی  و تاریخچه دستگاه های نوبت دهی صحبت کردیم اما براستی سیستم مدیریت صف چیست؟دستگاه نوبت دهی چگونه کار می کند؟

یک سیستم مدیریت صف (QMS) مجموعه ای از ابزارهایی است که برای مدیریت و تحلیل جریان بازدیدکنندگان طراحی شده است.

این خیلی دشوار نیست، اما دقیقا به چه معنی است؟

در حالت ایده آل، یک سیستم مدیریت صف وجود دارد تا مانع شکل گیری صفها شود، هر چند استفاده از آن به مدیریت صف محدود نمی شود.

پیوستن به یک صف یکی از اولین بخش های تعامل مشتری با کسب و کار است. با توجه به این تعامل، مدیریت صف به قلمرو خدمات مشتری می رود.به عبارت دیگر، سیستم مدیریت صف، تجربه مشتری را خوشایند می کند.در این ویدئو در خصوص مدیریت زمان با دستگاه نوبت دهی توضیح داده شده است.

چه چیزی سیستم مدیریت صف را تشکیل می دهد؟ نظریه صف بندی از چهار مولفه اصلی تشکیل شده است: جمعیت مشتریان، روش ورود، مکانیزم سرویس و خدمات و ویژگی های صف.

بیایید از ابتدا شروع کنیم.

جمعیت مشتریان:

جمعیت مشتریان به تعداد مراجعه کنندگانی که به آنها سرویس می دهید اشاره می کند.

روش ورود:

روش ورود نشان می دهد که چگونه مشتریان شما از کسب و کار شما بازدید می کنند.

این سوالات را در نظر بگیرید:

آیا مشتریان شما به صورت جداگانه یا گروهی وارد می شوند؟
فاصله زمانی بین دو ورودی متوالی مشتریان شما چقدر است؟
توزیع ساعت / روزانه / هفتگی ورود مشتریان شما چقدر است؟
تجزیه و تحلیل روش ورود به شما کمک می کند تا بهترین  سیستم مدیریت صف و دستگاه نوبت دهی مورد نیاز کسب و کار خود را تشخیص دهید.

مکانیزم سرویس دهی یا خدمات

مکانیزم سرویس دهی و خدمات اکسب و کار ما چگونه است؟

این سوالات را در نظر بگیرید:

چند باجه یا خدمات دارید؟
آیا برای هر باجه  یا خدمات یک صف جداگانه وجود دارد؟
چه مدت طول می کشد تا یک مشتری برای سرویس فراخوانی شود؟
شبیه به روش ورود، مکانیزم سرویس و خدمات نیز به شما کمک می کند تا بهترین  سیستم مدیریت صف و دستگاه نوبت دهی مورد نیاز کسب و کار خود را تشخیص دهید.

ویژگی های صف

ما صف را به عنوان یک صف از مشتریان در انتظار محصولات یا خدمات تعریف کردیم. برای مدیریت این صف، باید نظم صف (سفارش خدمات) و رفتار مشتریان خود را درک کنید.

انواع معمول رشته صف و نحوه نوبت دهی
اول، اول (First in, first out (FIFO- در این روش مشتری که زودتر آمده زودتر نیز فراخوانی میشود. این شایع ترین نوع رشته صف است.
آخرین در ابتدا (Last in, first out (LIFO – در مقابل FIFO: مشتری جدید زودتر سرویس دهی می شود.
خدمات به صورت تصادفی(Service in random order (SIRO  – مشتریان به صورت تصادفی از صف انتخاب می شوند.
انتخاب اولویت Priority selection– مشتریان به ترتیب فراخوانی می شوند ولی در بعضی مواقع الویت فراخوانی نیز در نظر گرفته می شود مثلا یک بانک مشتریان ثابت خود را با الویت بالاتری فراخوانی می کند یا در یک بیمارستان بیمار با اوضاع وخیم تر زودتر نوبتش می شود.

رفتار مشتری

رفتار مشتریان شما و نحوه کسب و کارتان تعیین می کنند که کدام روش برای شما مناسب تر است.لیست برخی از مشتریان دستگاه های نوبت دهی باربد را ببینید.

با مشاوره با کارشناسان فروش شرکت باربد بهترین دستگاه نوبت دهی و روش مدیریت صف که مناسب کسب و کارتان است را تجربه کنید…۴۲۷۶۳-۰۲۱

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14آذر 1399

با افزایش استفاده ایرانیان از اینترنت استفاده از برخی از خدمات آنلاین به یک امر طبیعی مبدل شده است اما هنوز هم خدماتی وجود دارند که برای تکمیل یا دریافت این خدمات باید حضوری به برخی از مراکز و دفاتر مراجعه شود. دفاتر خدمات قضایی به دلیل نوع خدماتی که ارائه می دهند، یکی از […]

09دی 1398

عواقب اداره امور وقتی که صف ها به صورت هرج و مرجی مدیریت می شوند به خوبی شناخته شده است، اما وقتی یک صف به درستی توسط یک سیستم نوبت دهی مدیریت شود چه اتفاقی می افتد؟ در این حالت مزایای مختلفی برای بانک ها، دفاتر پیشخوان دولت، مراکز پلیس +۱۰، دفاتر خدمات قضایی، و […]

27آذر 1398

شکی نیست که  امروزه بانکداری اینترنتی، پیامکی و مبتنی تلفن همراه کارهای زیادی را برای بهبود رضایت مشتریان انجام داده‌اند. اما برای ارائه بهینه خدمات مشتریان مخصوصا زمانی که به وسیله تلفن همراه و یک وب سایت فعالیت آنها انجام نمی شود و نیازمند مراجعه به بانک هستند. برای همین موضوع مکان شعبه فیزیکی هنوز […]

14آذر 1398

یک سیستم مدیریت نوبت دهی بی‌سیم مناسب، می‌تواند راه حل بسیار ساده ای برای مدیریت صف های مشتریان شما و با انعطاف‌پذیری بیشتر و روش موثرتری ارائه کند. هم چنین این موضوع باید به طور یکپارچه در فعالیت ها و فرآیندهای روزمره سازمان شما ادغام شود. هنگام انتخاب یک سیستم مدیریت نوبت دهی باید هم […]